środa, 23 sierpnia 2023

Wendy Holden – „Królewska guwernantka”

 

Książka Wendy Holden "Królewska guwernantka"

Przebywała u boku księżniczek – Elżbiety i Małgorzaty – przez siedemnaście lat, wychowywała je prawie jak ich matka. Jej życie jednak nie było „jak z bajki”. Pełniła funkcję, która była wyjątkowa, wiedziała o tym, a jednak w głębi duszy pragnęła czegoś „więcej”… Czego? Aby się dowiedzieć, wsłuchajcie się w głos Marion Crawford, której historia została przestawiona w powieści historycznej pt. „Królewska guwernantka” napisanej przez Wendy Holden.

Marion Crawford od młodzieńczych lat wiedziała, że chciałaby pracować jako nauczycielka, a szczególnie czuła powołanie do pracy w dzielnicach biedoty; pragnęła, aby także te najbiedniejsze dzieci miały dostęp do edukacji. Zamiast pracy w slumsach, dostała jednak propozycję zostania królewską guwernantką: miała nauczać przyszłą królową Wielkiej Brytanii Elżbietę oraz jej młodszą siostrę Małgorzatę. Przyjęła tę pracę, lecz w sercu nie zapominała o najuboższych; jej celem, pracując dla rodziny królewskiej, było to, aby pokazać księżniczkom „prawdziwe życie”, nie tylko to królewskie, uprzywilejowane, wolne od trosk, lecz także to, w którym wychowywały się dzieci z mniej zamożnych rodzin.

Crawfie, jak pieszczotliwie była nazywana, przez siedemnaście lat była najbliżej księżniczek; towarzyszyła im w czasie poznawania świata, w ich rozwoju, a także była świadkiem wtedy, gdy doświadczały pierwszych zauroczeń płcią przeciwną. Poświęciła dla nich całe swoje życie, szczerze je kochała, a jednak czasami miała wrażenie, że jej poświęcenie nie było zauważane przez rodzinę królewską, a nawet przez same księżniczki. Te kilkanaście lat jej oddania poszło w zapomnienie, gdy zapragnęła, by ją doceniono. Czy oczekiwała zbyt wiele?

Nie spodziewałam się, że „Królewska guwernantka” wywoła we mnie tyle emocji. Co prawda nigdy nie interesowałam się rodziną królewską, a jednak bardzo chciałam poznać historię Marion Crawford, która nieco mnie intrygowała. Bardzo wciągnął mnie początek tej książki, a później nie mogłam oderwać się od zakończenia. A środek… Miałam wrażenie, że trochę mi się dłużył. Po tym, jak poznałam młodą Marion, pełną zapału, by kształcić dzieci, na kolejnych stronach ten entuzjazm nieco przygasł. Nauka Lilibet i Margaret dawała jej dużo radości, lecz nie było to to, czego pragnęła.

„Królewska guwernantka” niestety nie ma szczęśliwego zakończenia. Wendy Holden wykonała jednak ogrom wspaniałej pracy, dzięki czemu czytelnicy mają teraz okazję poznać bohaterkę, która wcześniej została niemal wymazana z kart historii. Autorka, korzystając także ze źródeł historycznych, starała się jak najwierniej odtworzyć wydarzenia z tego okresu, w którym Marion była guwernantką – i myślę, że jej się to udało.

Jeśli lubicie więc powieści historyczne, to historię tej guwernantki zdecydowanie warto poznać.

Sia

16 komentarzy:

  1. Bardzo zaciekawiła mnie ta książka. Chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę koniecznie przeczytać tę książkę. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaangażowałam się w czytanie powieści, weszłam w świat rodziny królewskiej i poznawałam go niejako od kulis. Utwierdziłam się w przekonaniu, że to szalenie sztywne i pełne pułapek środowisko, za nic nie chciałabym być jego członkiem. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio jakoś niekoniecznie po drodze mi z powieściami historycznymi, dlatego raczej nie mam w planach przeczytania tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo rzadko sięgam po tego typu książki. To raczej nie jest pozycja odpowiednia dla mnie na ten czas.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak średnio, ale nie mówię, że całkowicie nie sięgam, ta propozycja akurat mnie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam już na ten temat w książce "W służbie królowej". Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Akurat czytam "Weżą z Essex", też powieść historyczna, bardzo ciekawa, więc chętnie sięgnęłabym po następną ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam szczerze, że czasami lubię odskocznie w postaci takich historii. Ta nawet mnie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię wszystko co w jakiś sposób związane z rodziną królewską, więc i to chętnie bym przeczytała. Anne 18

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię powieści historyczne, więc myślę że mogłaby mi się spodobać ta książka 😊

    OdpowiedzUsuń
  12. Niewątpliwie jest to bardzo udane wydanie, na które mogę się skusić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Miłośnicy wieści z rodziny królewskiej, także tej z przeszłości, chętnie sięgną po tę książkę. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  14. Do rodziny królewskiej nigdy mnie specjalnie nie ciągnęło, ale tę postać mam ogromną ochotę poznać bliżej!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawa recenzja, książkę będę miała na uwadze:)
    Pozdrawiam serdecznie:)
    Morgana
    https://spacerem-przez-zycie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że szczęśliwe zakończenie nie jest gwarancją dobrej lektury. Ważne, żeby historia była ciekawa i dobrze napisana.

    OdpowiedzUsuń