wtorek, 5 kwietnia 2022

Rosemary Sullivan – „Kto zdradził Anne Frank”

Kto zdradził Anne Frank

Kto zdradził Anne Frank i pozostałych mieszkańców Oficyny? To tajemnica, która na swoje rozwiązanie czekała wiele lat. Aż w końcu udało się poznać prawdę – choć nie było to wcale łatwe.

4 sierpnia 1944 roku to dzień, który dla 8 mieszkańców Oficyny stał się najgorszy dniem. Po nieco ponad dwóch latach ukrywania się ich kryjówka została wydana, a oni zostali skazani na niemal pewną śmierć. Pobyt w obozie koncentracyjnym przeżył tylko Otto Frank, ojciec Anne.

Przez długi czas nie było jednak wiadomo, kto wydał miejsce ukrywania się mieszkańców Oficyny. Aby rozwiązać tę sprawę, prowadzono śledztwo, które trwało około cztery lata. A wyniki śledztwa zostały opisane w książce Rosemary Sullivan„Kto zdradził Anne Frank”.

„Dziennik” napisany przez Anne Frank – albo chociaż jej historię – zna chyba większość osób. Ja sama miałam okazję czytać ten dziennik jakieś 6 lat temu. Pamiętam, że nie zrobił wtedy na mnie wielkiego wrażenie, co było dziwne, ponieważ większość osób, które ten dziennik czytała, była nim zachwycona i uważała, że nie można nie wzruszyć się podczas jego czytania. Dla mnie wydawał się on napisany zbyt emocjonalnie. Ale może stało się tak dlatego, że w tamtym okresie, gdy po raz pierwszy sięgnęłam po „Dziennik”, byłam zbyt niedojrzała, aby go zrozumieć, lub może poświęciłam mu za mało uwagi (?)

Dzisiaj mam w ręce książkę, która ma pomóc mi na nowo zrozumieć historię nastoletniej dziewczyny, która doświadczyła ogromnego cierpienia, chociaż niczym na to nie zasłużyła. Historię, która pozostawiła wielką niewiadomą: dlaczego tak młoda osoba, która dzisiaj mogła spełniać swoje marzenia, musiała umrzeć?

Książka „Kto zdradził Anne Frank” jest podzielona na dwie części. W pierwszej została opisana dość szczegółowo historia rodziny Franków, łącznie z tym, jak to się stało, że z Niemiec przeprowadzili się do Holandii. Z kolei druga część dotyczy przebiegu śledztwa, którego celem była odpowiedź na pytanie z okładki.

Autorka książki „Kto zdradził Anne Frank” krok po kroku przedstawia, jak przebiegało śledztwo. Przedstawia poszczególne poszlaki, wskazówki, które pozwoliły śledczym w końcu dojść do prawdy i odkryć – kto zdradził Oficynę, czyli miejsce, gdzie ukrywała się Anne Frank wraz ze swoją rodziną i kilkoma innymi osobami pochodzenia żydowskiego.

Książka ta moim zdaniem ma wielka wartość dla wszystkich osób, które interesują się historią, a zwłaszcza tą historią z okresu II wojny światowej. Może jednak zaciekawić ona także osoby, które znają dziennik napisany przez Anne Frank i chciałyby lepiej poznać i zrozumieć okres historyczny, w którym żyła Anne i jej rodzina. Książka ta przedstawia wiele dotąd nieznanych faktów i odsłania rozwiązanie tajemnicy, która przez wiele lat była wielką niewiadomą. Zdecydowanie warto sięgnąć po tę książkę.

Sia


3 komentarze:

  1. Na pewno warto przeczytać tę książkę, bo wielu z nas zna hstorię Anne Frank.

    OdpowiedzUsuń
  2. Choć literatura opisująca czasy wojenne jest ciężka... to mimo wszystko bardzo mnie intryguje.
    Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń