środa, 2 grudnia 2020

Mary Sheedy Kurcinka – „Temperamentne dziecko”

Temperamentne dziecko jest bardziej emocjonalne, bardziej uparte, bardziej wrażliwe i niechętne do zmian, a ponadto – potrafi ono być niesamowicie wymagające i mocno wyczerpujące. Bycie rodzicem takiego dziecka nie jest proste, ale gdy poznamy jego sposób funkcjonowania i spróbujemy zrozumieć jego zachowanie, wychowanie takiego dziecka może stać się łatwiejsze.


Książka „Temperamentne dziecko” autorstwa dr Mary Sheedny Kurcinki, dostępna w księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl, składa się z pięciu części. Celem poszczególnych części jest kolejno: zrozumienie temperamentu, praca nad nim, życie z nim, zaprzyjaźnienie się oraz pokochanie temperamentu. Przejście przez poszczególne etapy może okazać się nie lada wyzwaniem – wymaga zaangażowania i wytrwałości ze strony rodzica – ale jak zaznacza sama Autorka – ważny jest progres, nie perfekcja.
 
Pierwsza część zaczyna się od przedstawienia, kim właściwie jest temperamentne dziecko oraz jakie są charakterystyczne cechy jego zachowania. Celem tego przedstawienia jest przede wszystkim uświadomienie rodzicom potencjału dziecka, a nie skupianiu się tylko na negatywnych stronach jego zachowania. Kolejne części zawierają bardziej szczegółowe wskazania do pracy z temperamentnym dzieckiem. Tutaj Autorka proponuje między innymi, w jaki sposób rodzice mogą radzić sobie z usypianiem oraz nocnymi pobudkami swojego dziecka, a także w jaki sposób przygotować dziecko do pójścia do przedszkola i/lub szkoły. W książce został zaprezentowany także popularny Jungowski podział na ekstrawersję i introwersję, który uwidacznia się już u niemowląt i staje się coraz bardziej wyraźny u starszych dzieci. Warto mieć świadomość tego podziału, aby móc jak najlepiej wpierać dziecko i pomagać mu.
 
Ktoś, kto mnie zna, i czyta moją recenzję mógłby sobie pomyśleć, że ta książka jest zupełnie nie dla mnie. Jej adresatami – jak sugeruje czerwony napis na okładce i opis książki – są rodzice [i opiekunowie] temperamentnych dzieci, a ja przecież nie jestem żadnym z nich. Niemniej jednak zdecydowałam się przeczytać tę książkę z racji moich studiów oraz chęci podjęcia w przyszłości pracy z dziećmi. A w pracy z dziećmi trzeba być przygotowanym absolutnie na wszystko. Mówi się, że każdy człowiek posiada zespół cech indywiduach, charakterystycznych tylko dla niego… I tak samo jest w przypadku dzieci – indywidualne podejście do każdego dziecka jest podstawą w pracy pedagoga i zawodów pokrewnych odpowiedzialnych za rozwój i wychowanie dzieci.
 
Po przeczytaniu książki „Temperamentne dziecko” nie ukrywam, że jestem nią bardzo zachwycona. I dokładnie tego od niej oczekiwałam. Książka ta zawiera dużo, ciekawie zaprezentowanych informacji dotyczących między innymi cech temperamentu dziecka i sposobów pracy z dzieckiem, które przejawia różne nasilenie wspomnianych cech oraz zróżnicowane zachowania.
 
***
 
Jesteś rodzicem temperamentnego – ruchliwego, pełnego werwy i często nieprzewidywalnego – dziecka? Pracujesz z dziećmi, które domagają się stałej uwagi, aprobaty i „wszędzie ich pełno”? A może po prostu chcesz wiedzieć więcej o cechach temperamentu, ich nasileniu oraz o tym, z jakimi zachowaniami poszczególne cechy mogą się wiązać?
 
Jeśli odpowiedziałeś na któreś z powyższych pytań twierdząco – to zdecydowanie polecam Ci tę książkę, a także inne poradniki dostępne w popularnej księgarni internetowej, które mogą okazać się pomocne w zrozumieniu indywidualności dzieci. Mnie ona nie zawiodła i z pewnością poszerzyła moją ciekawość dotyczącą różnorodności w zachowaniach dzieci.

Sia

11 komentarzy:

  1. Unikam takich książek niemal od zawsze. Zwłaszcza tych napisanych przez zagranicznych autorów. Bardzo często mam wrażenie, że zupełnie nie przystają do naszej rzeczywistości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc, ja nie miałam takiego wrazenia. Wyjątkowo zaskoczyła mnie ta książka i podobała mi się.

      Usuń
  2. Póki co, nie posiadamy dzieci ale dobrze wiedzieć, że są takie pomocne książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tego rodzaju książki to dla mnie strata czasu. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam jeszcze tego typu książki, aczkolwiek chyba wszystko przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  5. nie mam dzieci, wiec narazie nie dodaje tego do mojej listy :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Zanim wydalabym opinie musiałabym ja przeczytać. Może odbiegać od naszych realiów ale często takie książki kierują naszą uwagę na jakiś ważny aspekt który czasami sami jesteśmy w stanie przeoczyć!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam tej pozycji książkowej, zaciekawilas mnie

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem mamą właśnie takiego temperamentnego dziecka,więc chętnie poczytam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja tam bym się zastanawiał czy niektóre dzieci nie są opentane:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Unikam jak ognia wszelkich poradników.
    Jednak znam osoby, które ciągle je czytają, a dzieci wychowują się same.
    Zapewne ciekawa pozycja dla zainteresowanych.
    Pozdrawiam :-)
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń