poniedziałek, 25 września 2017

Dominikański Paśnik, czyli co jeść, żeby nie być głodnym

Kanał na YouTube
fot. youtube/paśnik


Dominikanie – chyba od zawsze kojarzą mi się pozytywnie i chyba od zawsze pełno ich w internecie. Szczególnie na YouTubie można posłuchać wiele dość mądrych konferencji, kazań wygłoszonych właśnie przez dominikanów. Chociaż można tam usłyszeć nie tylko ich wielogodzinne wypowiedzi – niektórzy nagrywają kilku-, kilkunasto-, a nawet kilkudziesięciominutowe filmiki, np. dotyczące Słowa Bożego, czytanego w danym dniu w kościele. A na myśli mam chociażby o. Wojciecha Jędrzejowskiego, który na kanale MaskacjuszTV codziennie publikuje słynny, krótki, ale bogaty treściowo Ewangeliarz OP, czyli komentarz do Ewangelii na każdy dzień. Innym słynnym na cały internet dominikaninem jest o. Adam Szustak, który od 5 lat prowadzi kanał Langusta na palmie – kanał z przerozmaitymi filmikami, począwszy od tych, w których komentowane jest Słowo Boże, poprzez różne filmiki „motywujące”, a skończywszy na tych, które są lekko „o niczym”, ale i tak wszyscy się zachwycają, bo… są naładowane pozytywną energią!

I to właśnie popularność Langusty na palmie sprawiła, że dominikanie ruszają na podbój internetu dosłownie. A konkretnie: 17 września 2017 r. na YouTubie został uruchomiony nowy kanał – Paśnik – który jest prowadzony przez dominikanów w składzie (kolejność przypadkowa): o. Wojciech Jędrzejewski, o. Tomasz Nowak, o. Adam Szustak, o. Jacek Szymczak oraz o. Tomasz Zamorski.


A ramówka tego kanału jest bardzo bogata. Codziennie, od poniedziałku do soboty, jest udostępniany Chlebak, czyli rozważania Słowa Bożego, a dokładnie czytań, które odczytywane są w danym dniu w kościele. Ponadto każdy z wyżej wymienionych dominikanów będzie prowadził „swoją własną” serię, na konkretny temat, której nowe odcinki publikowane będą raz w tygodniu w wyznaczonym dniu (wieczorem).

Kto, kiedy i na jaki temat będzie mówił? O tym, specjalnie dla Was, skrót poniżej.

W poniedziałek o. Tomasz Nowak – będzie mówił o poszukiwaniu ojcostwa. W pierwszym odcinku pojawiło się rozważanie nt. modlitwy „Ojcze nasz”, rozważanie, które ma nas wprowadzić w lepsze zrozumienie relacji miedzy „człowiekiem a Bogiem, Bogiem-Ojcem”. Jeśli mamy mówić o ojcostwie, to modlitwa „Ojcze nasz” jest zdecydowanie fundamentem do rozważań na ten temat.

We wtorek o. Jacek Szymczak opowie o mistrzach drugiego planu, czyli z jednej strony o bohaterach biblijnych, którzy, zdawać by się mogło, w Biblii odgrywają niewielkie role, ponieważ pojawiają się tylko jako bohaterowie epizodyczni, w jednej opowieści, w jednym miejscu… jednak ich rola jest znacząca. Podobnie jest w naszym przypadku; czasami wydaje nam się, że nasza rola w świecie jest niewielka lub nic nie znacząca… Dlatego ta seria ma być także O NAS… A co dokładnie o. Jacek powie „o nas” – tego jeszcze nie wiem, ale mam w planach dowiedzieć się w najbliższym czasie.

W środę o. Tomasz Zamorski – będzie komentował Księgę Tobiasza. Księgę, która chyba nie należy do najpopularniejszych (przynajmniej dla mnie), ale bez wątpienia kryje w sobie wiele wyjątkowych treści. Jakie są to treści? Tego z pewnością dowiemy się w serii Pies Tobiasza, prowadzonej przez ojca Tomasza Zamorskiego.

Czwartek należy do o. Wojciecha Jędrzejowskiego, który zaprasza nas do Krainy odpocznienia. Po pracowitym tygodniu, mniej więcej w czwartek wieczorem, chyba każdy zaczyna rozmyślać o chociażby najkrótszym weekendowym odpoczynku. I to rozmyślanie jest jak najbardziej uzasadnione i słuszne! Dlatego w swojej serii o. Wojciech opowie o tym, co Biblia mówi na temat odpoczynku; może nawet da się odpoczywać owocnie?

Piątek – tak na deser – o. Adam Szustak i jego seria Nieszczęśni. Jak wiadomo, większość z nas ma jakieś problemy. Często narzekamy, użalamy się nad sobą, nie wiemy, co mamy ze sobą zrobić… Ta seria ma być właśnie takim światłem, które poprzez rozważanie Słowa Bożego pomoże wyjść nam z ciemnego tunelu, pomoże wypłynąć na głębię. Myśląc teraz o pierwszym odcinku z tej serii, przypomniała mi się konferencja o. Adama, „Ewangelia dla nienormalnych”, w której poruszany był podobny temat i w której padły te słowa, które niesamowicie zapadły mi w pamięć (tak, że aż musiałam je zapisać, żeby przypadkiem nie zapomnieć):

„Bóg, o którym chce Ci opowiedzieć, tkwi w samym środku tego, co jest Twoim największym przekleństwem i nieszczęściem, w centrum tego, co zwykle nazywasz w sobie nienormalnym. (...) Jeśli masz rany i zdecydujesz się pójść w drogę z Bogiem, On ich nie zamknie. On Twoje rany oczyści, pozbawi je grzechu, doprowadzi do tego, że nie będą Cię boleć, ale zostawi je otwarte po to, żeby z nich rozlała się miłość na innych”.

Myślę, że te słowa są dobrym odzwierciedleniem tej serii. I myślę, że warto ją oglądać!

W sobotę, gdzieś pod wieczór, publikowane będzie rozważanie jednego, konkretnego psalmu. Seria ta (Plaster Miodu) została przeniesiona z kanału Langusta na palmie na kanał Paśnik. I ten dany psalm zawsze omawia o. Adam Szustak. Więcej nt. tej serii nic Wam nie powiem, bo… nigdy jej nie oglądam; oglądałam raz, ale stwierdziłam, że to dla mnie „za długie i bez obrazków” ;) Ale podobno jest ciekawa: o. Adam czyta psalm, a później jest bardzo uważna i sensowna medytacja tego psalmu.  

W niedziele jest CNN, czyli Kazanko Do Okienka – kazanie na niedziele, podobne jak w kościele, chociaż trochę krótsze i… na pewno może być dopełnieniem tego niedzielnego kazania (lub listu – sic!). Seria ta również prowadzona jest przez o. Adama Szustaka i również została przeniesiona z Langusty na Paśnik.

***

Teraz podsumujmy – dlaczego Wam o tym wszystkim piszę? Już wiem z doświadczenia, że nie da się „ogarnąć całego internetu”, nie jesteśmy w stanie znać wszystkich wartościowych książek, filmów czy muzyki. Dlatego postanowiłam napisać na moim blogu o Paśniku. Może po raz pierwszy słyszycie o ojcu Adamie Szustaku OP? Może nigdy wcześniej nie słyszeliście o żadnym z ww. dominikanów i chcielibyście posłuchać, o czym mówią? A może po prostu szukacie inspirujących, konkretnych motywatorów duchowych. Macie problemy, z którymi sobie nie radzicie, sytuacje, których nie rozumiecie… Myślę, że te filmiki są idealne, by pomóc nam zrozumieć i wgłębić się w pewne kwestie naszej duchowości.

Zresztą ja sama kiedyś takich treści bardzo nie lubiłam słuchać. Moja znajoma dwa razy wysłała mi link do filmików o. Adama Szustaka. Za pierwszym razem wysłuchałam i stwierdziłam, że to nie dla mnie, że wcale nie podoba mi się to, o czym on mówi; że to mnie nie porusza i to mnie nie dotyczy… Za drugim razem – gdy znajoma wysłała mi link do zupełnie innego filmiku – moje myślenie się zmieniło. Stwierdziłam, że te filmiki jednak mają jakieś przesłanie i że mogą w jakiś sposób pomóc mi w życiu, w zmianie swojego myślenia i we własnym rozwoju duchowym…

Od tamtego momentu kanał Langusta na palmie bardzo się rozwiną, ja się zmieniłam i… o. Adam Szustak chyba też już mówi „zupełnie inaczej” niż na samym początku. Spędziłam z Langustą już ok. 1,5 roku (może nawet 2 lata) i uważam, że jest godna zaufania, że warto ją polecić, żeby także innym mogła pomóc!



Na koniec zaznaczę – post ten nie jest sponsorowany, został napisany pod wpływem impulsu (może natchnienia Bożego – jak zwał, tak zwał!), w dobrej wierze i mam nadzieję, że dla kogoś okaże się przydatny.

Pozdrawiam
Sia

6 komentarzy:

  1. Dominikanie są świetni, bardzo zawsze lubiłam u nich msze, zawsze to było absolutnie genialne przeżycie. :) więc fajnie, że coś takiego powstaje, chętnie zajrzę. ;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdyby nie Ty pewnie nigdy bym się nie dowiedziała o tym kanale! Muszę podesłać kuzynowi, sama też będę oglądać :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasem trzeba do czegoś dojrzeć. Będę oglądać, Obserwuję <3
    mój blog

    OdpowiedzUsuń
  4. Masz dużo racji ;) ja ostatnio mam zajawkę na BBC i wiadomości ze świata :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. BBC też oglądałam na wakacjach :D W ramach mojej "nauki do egzaminu z angielskiego" - nie wiele rozumiałem, ale myślę, że trochę się "osłuchałam" ;)

      Usuń
  5. Może i ja kiedyś się przekonam, ale na razie podziękuję.

    OdpowiedzUsuń